Catalina Matei
18/05/2020
Actual
Evenimente
Horeca Manager 2.0


Concluzii webinar Horeca Manager 2.0 | Ospitalitatea - Punct și de la capăt!
webinar 3 site

„Ospitalitatea – Punct şi de la capăt”, al treilea webinar din seria Horeca Manager 2.0, i-a avut ca invitaţi pe Răzvan Pîrjol, Secretar de stat MEEMA – Direcția Generală Turism, Cristina Huzum, Deputy General Manager Sheraton Bucharest Hotel, Simona Constantinescu, CEO Ana Hotels și Călin Ile, Președinte FIHR & Director General Ibis.

Dezbaterile au vizat subiecte ce țin de normele de funcţionare post pandemie, gestionarea problemelor legate de forța de muncă, certificarea hotelurilor apte pentru redeschidere, precum și promovarea destinațiilor și principalele tendințe ce vor defini turismul anul acesta.

Sesiunea a fost deschisă de Răzvan Pîrjol, care a susţinut că atât el, cât şi colegii săi trebuie să fie atenţi cum vor scrie şi implementa restricţiile de funcţionare ale localurilor din ospitalitate în viitorul apropiat, pentru a evita riscul ca acestea să se îndepărteze de la scopul fundamental al ospitalității, respectiv starea de bine a clientului. De asemenea, acesta a menţionat că o parte a Guvernului îşi exprimă constant temerea de revenire a unui al doilea val de îmbolnăviri după perioada de relaxare a restricţiilor, ce a început cu data de 15 mai.

„Noi am trimis către asociaţiile profesionale un set al normelor de funcţionare în aceste condiţii, dar cred că este esenţial ca mediul privat să aibă ultimul cuvânt, cu atât mai mult cu cât nu ne dorim să îngrădim modul de operare sau să oprim experienţa pe care o poate avea cineva într-un restaurant sau într-un hotel”, a spus Răzvan Pîrjol.

În ceea ce priveşte măsurile luate pentru sprijinirea mediului de afaceri, Răzvan Pîrjol a readus în discuţie prelungirea şomajul tehnic pentru angajaţi până la finalul lunii mai, suspendarea taxelor specifice până la finalul anului, dar și posibila intârziere/eşalonare sau suspendare a taxelor locale. Rămâne deschisă problema angajaţilor şi a flexibilității programului de lucru.

A fost adusă în discuție și problema certificării hotelurilor apte pentru redeschidere, fiind menţionat în acest sens protocolul semnat între FIHR (Federaţia Industriei Hoteliere) şi Ministerul Sănătăţii, care va reglementa modul în care vor fi carantinate hotelurile şi cum se va gestiona situaţia post carantinare, astfel încât turistul să se simtă în perfectă siguranţă.

Măsuri ce ar trebui luate de către Guvern

Călin Ile, preşedintele FIHR, a răspuns la întrebarea legată de cele mai urgente măsuri ce ar trebui luate de către Guvern, punctând trei direcţii: susţinerea forţei de muncă, măsuri care aduc infuzie de capital pentru businessurile în suferinţă (toate posibilele reduceri sau amânări/anulări de taxe, un posibil cash-flow pentru operatori) şi măsuri de repornire a afacerii (setări de normative şi măsuri de stimulare a cererii turistice cu ajutorul voucherelor de vacanţă sau prin finanţarea unor campanii precum „Turist în ţara mea”, dar şi prin promovarea pe anumite pieţe care sunt active, cum ar fi Germania).

Referitor la forţa de muncă, Călin Ile a spus că şomajul tehnic a salvat multe locuri de muncă, dar faza următoare se referă la măsuri de sprijin active precum flexibilitatea programului, stimul din partea autorităţilor prin suportarea taxelor, măsuri care să sprijine reîncadrarea angajaților.

„Cred că puterea de a ieşi din situaţie stă mai mult în noi decât în ceea ce ne oferă autorităţile, de aceea cred că trebuie să existe o comunicare foarte bună între hotelieri şi operatorii de restaurante, şi să acţioneze în consecinţă, şi, în al doilea rând, toţi trebuie să comunicăm cu turiştii. Este necesar ca ei să primească toate elementele de siguranţă, dar şi de responsabilitate, pentru că şi ei sunt responsabili, împreună cu noi. De aceea, rolul organizaţiilor patronale este foarte important în această perioadă, atât informativ, cât şi ca voce în faţa autorităţilor, dar şi a turiştilor”, a precizat Călin Ile.

Flexibilitatea muncii, o problemă actuală

Simona Constantinescu, CEO Ana Hotels, a vorbit despre propunerile de acte normative, legate de forţa de muncă, ce merg către autorităţi. „Sunt implicată în negocierile care se duc în cadrul Federaţiei Concordia, unde FIHR este membru. Acolo particip la discuţiile ce au la bază propunerile de acte normative care merg către autorităţi. Principalele teme de discuţie sunt legate de restricţiile din codul muncii în privinţa telemuncii şi modul în care putem încheia contracte cu angajaţii care fac telemuncă, dar şi flexibilitatea muncii. Din păcate, ne lovim de multe bariere, care necesită timp de negociere pentru a fi date la o parte şi noi numai de timp nu dispunem. Pe de altă parte, ne confruntăm cu anxietatea angajaţilor, cauzată de izolare, dar şi de incertitudinea de la locul de muncă. Nu există reţetă pentru gestionarea unei asemenea probleme. Fiecare structură analizează businessul în funcţie de puterea financiară pe care o are, fiecare trebuie să vadă ce poate face în condiţiile date. Din păcate, este multă incertitudine, aşa că trebuie să ne facem planuri generale, iar deciziile să le luăm pe baza a ceea ce ne spun autorităţile pe termen scurt”, a spus Simona Constantinescu.

Ana Hotels are hoteluri la mare, la munte, dar şi în Capitală, iar fiecare trebuie tratat diferit, conform CEO-ului companiei. „La mare, când a început pandemia, era închis, acum va trebui să reangajăm, iar în Bucureşti va trebui să restrângem sau să-i transferăm la mare. Din fericire, noi avem această flexibilitate, pe care nu o are toată lumea. De aceea, nu pot oferi o reţetă general valabilă”, a mai precizat Simona Constantinescu.

Transparenţă în comunicare

Rămânând la subiect, cel al gestionării forţei de muncă, Cristina Huzum, Deputy General Manager Sheraton Bucharest Hotel, a precizat că, în condiţiile în care hotelul a fost închis în această perioadă, iar previziunile de deschidere depind foarte mult de deciziile autorităţilor şi de reluarea zborurilor, esenţială a fost comunicarea continuă, transparentă şi directă cu toţi angajaţii privind situaţia businessului. „Cred că până la finalul anului nu vom avea libertate în ceea ce privește organizarea întâlnirilor de business. Având această perspectivă, noi contractăm în continuare, ţinem legătura cu clienţii şi suntem atenţi să modificăm continuu strategia”, a spus Cristina Huzum.

Cei patru invitați au atins și subiecte ce ţin de promovarea unităţilor hoteliere, dar şi a destinaţiilor, pregătirile pentru reluarea activității și implementarea regulilor de igienă și siguranță, dar și cum se prefigurează noile preferințe ale turiștilor.

Webinarul Horeca Manager 2.0 | Ospitalitatea - Punct și de la capăt! a fost organizat cu susținerea Dr. Oetker Professional și sprijinul FIHR și a fost transmis live, prin platforma Zoom.